Trashed, 2016 - 2021  In Iván Sikic’s Trashed series, the artist intervenes in public spaces attempting to highlight the invisibility of human-produced garbage and illustrate society’s disregard for the natural environment. Shot throughout New York
       
     
 Trashed, 2016 - 2021    En la serie Trashed de Iván Sikic, el artista interviene en espacios públicos intentando resaltar la invisibilidad de la basura producida por humanos e ilustrar el desprecio de la sociedad hacia el entorno natural. Las fotogr
       
     
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 Trashed, 2016 - 2021  In Iván Sikic’s Trashed series, the artist intervenes in public spaces attempting to highlight the invisibility of human-produced garbage and illustrate society’s disregard for the natural environment. Shot throughout New York
       
     

Trashed, 2016 - 2021

In Iván Sikic’s Trashed series, the artist intervenes in public spaces attempting to highlight the invisibility of human-produced garbage and illustrate society’s disregard for the natural environment. Shot throughout New York City, Sikic’s photographs depict golden trash monuments in various locations. Anonymously appropriating garbage bags and other waste left out on streets in New York, Sikic spray paints these objects gold. After this transformation, he returns them to their original locations. The golden trash objects at once become akin to sacred relics, starkly highlighted and contrasting dramatically with the natural landscapes they are superimposed in, thus creating a moment of uncanny tension. Sikic’s interventions activate public space, and encourage a dialogue about the unsustainable relationship between humans and the waste that we produce, in line with the artist’s original intent.

After meticulously photographing each site––creating brief snapshots of refuse in their environments––the photographs produced by Sikic serve as documentarian records of a specific moment, time, and place. The images of the golden trash are superimposed onto maps of the sites they were found in. Historical maps of New York from the 19th century––sourced by the artist at the New York Public Library––contextualize the images of trash and situate them in specific sites and cultural contexts. Trash, although seemingly ephemeral in that it disappears from immediate sight once it is collected, ultimately becomes a part of the earth’s oceans, rivers, and landfills – it affects geographies, biologically changing ecosystems for generations to come. Like gold, which retains its value and lasts throughout time, human-produced waste causes irrevocable, lifelong damage to the planet.

Text by Alex Santana.

 Trashed, 2016 - 2021    En la serie Trashed de Iván Sikic, el artista interviene en espacios públicos intentando resaltar la invisibilidad de la basura producida por humanos e ilustrar el desprecio de la sociedad hacia el entorno natural. Las fotogr
       
     

Trashed, 2016 - 2021

En la serie Trashed de Iván Sikic, el artista interviene en espacios públicos intentando resaltar la invisibilidad de la basura producida por humanos e ilustrar el desprecio de la sociedad hacia el entorno natural. Las fotografías de Sikic, tomadas en Nueva York, muestran monumentos dorados de basura en diferentes lugares. Apropiándose anónimamente de bolsas de basura y otros desechos abandonados en las calles de Nueva York, Sikic los pinta de dorado. Después de esta transformación, los devuelve a su ubicación original. Los objetos dorados de basura se asemejan a reliquias sagradas, resaltando y contrastando drásticamente con los paisajes naturales en los que se superponen, creando así un momento de extraña tensión. Las intervenciones de Sikic activan el espacio público y fomentan un diálogo sobre la relación insostenible entre los humanos y los residuos que producimos, en consonancia con la intención original del artista.

Tras fotografiar meticulosamente cada sitio, creando breves instantáneas de los desechos en sus entornos, las fotografías producidas por Sikic sirven como registros documentales de un momento, tiempo y lugar específicos. Las imágenes de la basura dorada se superponen a los mapas de los sitios en los que se encontraron. Mapas históricos de Nueva York del siglo XIX, obtenidos por el artista en la Biblioteca Pública de Nueva York, contextualizan las imágenes de la basura y las sitúan en sitios y contextos culturales específicos. La basura, aunque aparentemente efímera en el sentido de que desaparece de la vista una vez recogida, finalmente se convierte en parte de los océanos, ríos y vertederos de la tierra, afectando a las geografías y cambiando biológicamente los ecosistemas para las generaciones futuras. Al igual que el oro, que conserva su valor y perdura en el tiempo, los residuos producidos por humanos causan daños irreparables y duraderos al planeta.

Texto de Alex Santana.

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