Amor Humano is a body of work that explores the issue of violence against women using femicide cases in Peru (the artists place of birth) as a starting point, as well as the sounds, rituals and aesthetics that are present in the Huayno culture, a genre of music from the Andean region of Peru and Bolivia.
On August 3, 2017, Iván Sikic (Lima, 1983) carried out a collaborative action in the Nueva Esperanza (New Hope) Cemetery, located in Villa Maria del Triunfo, in Lima, Peru.
One part ritual, one part performance and one part procession, the work was carried out by 5 female dancers, a local Huayno orchestra made up of 7 musicians and a Master of Ceremony who walked alongside the musicians and dancers while these made their way through the cemetery to the tune of the ‘Tunantada’, while the dancers wore traditional outfits that were complemented by embossed hand embroidered capes designed by the artist, in collaboration with local artisans.
This procession, and its many elements that were a part of it, was a homage to those who have suffered or lost their lives for the sole reason of having been born women.
Each one of the 5 capes worn by the dancers, carry with them the dates, cities and names of women (taken from local newspaper clippings) who were murdered at the hands of their lovers. At the same time, the Master of Ceremony who joined the procession, read out the names of 150 women from all over the world who have also died as a consequence to this type of violence.
Installation Shots: KM 0.2, San Juan, Puerto Rico, 2019
Amor Humano fue presentado originalmente en 2017 como un performance interpretado por cinco bailarinas, una orquesta de Huayno local y un maestro de Ceremonias que acompaña la procesión. A lo largo de la acción, las bailarinas son acompañadas por una orquesta que interpreta temas de Tunantada (un sub género de Huayno), mientras visten indumentarias típicas de de este baile (típico de la Sierra Peruana). Estos vestidos incluyen una serie de capas bordadas a mano diseñadas por Sikic en colaboración con el artesano local Roland Quintana Rafael. En las capas, también se encuentran bordadas las fechas, ciudades y nombres de mujeres (tomados de titulares de periódicos locales de Perú) que fueron asesinadas a manos de sus amantes. Como parte de la procesión, el Maestro de Ceremonias que acompaña al grupo, va proclamando el propósito del ritual, junto con los nombres de 150 mujeres de todas partes del mundo que también fueron víctimas de feminicidio.
En Perú, cifras del Ministerio Público revelan que un promedio de once mujeres al mes fueron asesinadas entre 2009 y 2016. En respuesta a estas cifras, en agosto de 2017, Sikic presentó esta acción en el Cementerio Nueva Esperanza, localizado en Villa María del Triunfo, un distrito en la periferia de Lima, Perú, también como una especie de homenaje a las víctimas de este tipo de violencia. Capturado a través de vídeo, audio y foto, este performance toma como punto de partida los sonidos, rituales y estéticas del Huayno, un género musical de la región Andina de Perú y Bolivia, también denominada ‘Sierra’, en el cual la voz principal siempre es femenina.
Texto: Natalia Viera Salgado
Fotos: KM 0.2, San Juan, Puerto Rico, 2019